Historia

Hösten 1981
I september detta år bildas kören på initiativ av Staffan Lindroth. Körens första projekt blir en konsert med Mikis Theodorakis musik. Efter två månaders repetitioner framför Mousiké tillsammans med Selångers Döttrar m.m. ett antal fria sånger samt en handfull sånger ur Theodorakis/Elitis diktepos "Axion Estí". Konserten äger rum i Hedbergska Gymnasiets aula.
Våren 1982
Theodorakisprojektet med de båda körerna som "baskör" växer och i Medelpad och Ångermanland knyts körer i Ånge, Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik till projektet allt under körkonsulenten Staffan Lindroths ledning. Under några intensiva veckor ges konserter på dessa orter.
Hösten 1982
Genom Ingemar Rhedin (översättare av Elitis lyrik och Theodorakis sångtexter) inbjuds kören till Bryssel där en stor utställning om Grekland pågår under november. De två Sundsvallskörerna inbjuds att representera grekisk musik som en del av det kulturella inslaget. Under en vecka övar vi med självaste Mikis och en kväll kommer den stora upplevelsen. Ett utsålt Palais du Sport (Sportpalatset) med 8 000 exilgreker bokstavligen kokar. En upplevelse som etsat sig fast hos körmedlemmarna och som ingen glömmer.
1983
Mousiké och Hudiksvalls Balalajkor, under ledning av Örjan Lidén, startar sitt samarbete, ett samarbete som pågått sedan dess och fortfarande pågår. I ett fullsatt Stadshussalongen framför vi tillsammans spännande rysk musik.

Senare under året återupptas körprojekt i samverkan med andra körer i Västernorrland. Den här gången samlas flera hundra körsångare från länet på nytt. Den här gången är det Mikael Wiehes musik som gäller. Konserten i Sundsvalls sporthall filmas av TV och det blir också en liveskiva som resultat av projektet.

1984
Anna-Lena Wigren som hittills varit körsångare tar nu över körledningsansvaret. Det resulterar i att kören orienterar sig mer mot musikteater, mer sceniska produktioner. Under hösten inleder Mousiké samarbete med Kubenteatern (nuvarande Kvartersteatern).
1985
Under våren arbetar kören med den första sceniska produktionen - musik och gestaltning av musikalen Oliver Twist med musik av Mats Nörklitt. I augusti ges att antal föreställningar på Stadshusets innergård, ofta i spöregn. Detta teatersamarbete har stor betydelse för körens utveckling och ger "blodad tand".
1986
Under våren och försommaren arbetar kören med Bellmans musik. I dramatiserad form framför Mousiké ett tiotal av Bellmans sånger och epistlar.

Under hösten framför kören tillsammans med jazzgruppen änglaspel musik av och med Stefan Forsén.

1987
Ett mellanår med körövningar och mindre framträdanden i olika sammanhang.
1988
Tillsammans med andra körer i Sundsvall uppför vi ånyo Elitis/Theodorakis Axion Esti på Tonhallen. Nu startar nästa stora sceniska projekt Gycklare och Djävlar - en musikteater om medeltiden med handling förlagd till Selånger och en pilgrimsvandring till Nidaros(Trondheim). I detta projekt samarbetar kören med den norska musikgruppen Kalenda Maya som är stora inom medeltida musik. I det sceniska arbetet leder oss Lena Bråbäck.
1989
Gycklare och Djävlar får sin premiär på vårmässan i Nordichallen. Tillsammans med utställare och säljare försöker vi föra in medeltida historia, kultur och musik. Ibland är kulturarbetarnas villkor hårda men det är bra att träna sig för alla typer av situationer.

Under hösten ger kören ett antal skolföreställningar i Sundsvall och kvällsföreställningar på Stadsteatern.

1990 Mousiké firar 10-årsjubileum.
Vi åker till Visby som medverkande i medeltidsveckan i augusti. Kören ger föreställningar i St Jacobi -ruinen.I samband med Medeltidsveckan spelas också en dokumentärvideo in. Vi ger också en föreställning i Medeltidsmuséet i Stockholm i anslutning till Vattenfestivalen.
1991
Vi arbetar vidare med Gycklare och Djävlar och medverkar vid en medeltidsvecka i Arboga.
1992
I januari beslutar kören att för nästa projekt ska vi söka oss längre bakåt i historien, varför inte folkvandringstiden. Nu börjar ett arbete som leder fram till midsommar 1998. Kören fortsätter att "gyckla på".

Under hösten arbetar kören med instudering av musik som vi tillsammans med Hudiksvalls Balalajkor framför i december i Stadshussalongen och i Gnarps kyrka. "I hjärtat finns en junidag" örjan Lidéns Midvinterbön är konsertens höjdare.

1993
Rädda Barnen-konsert i Tonhallen, en hel del sjungande.

Projektet I Högom tid börjar så sakta ta form. Margareta Ekarv skriver manus i form av ett antal scener i diktform.

"Soppkonsert" i oktober. Mousiké medverkar vid invigningen av Världshuset. Julkonserter i Sundsvall och Hudiksvall med Balalajkorna.

1994
Under våren arbetar kören intensivt med Örjan Lidéns verk De tre årstiderna. Repetitionerna fortsätter och verket får sin premiär vid Trönö nya kyrkas 100-årsjubileum. Vi uruppför De tre årstiderna den andra september.
1995
Tillsammans med några andra körer och Sundsvalls symfoniorkester gör vi Bizets Carmen på tonhallen under ledning av dirigenten Håkan Sund.

Den traditionella julkonserten med våra vänner Balalajkorna den 10 och 29 december.

1996
Den 28 februari inviger vi Olof Palmes torg med lämplig musik. Vi gästar Gnarps kyrka i slutet av april med Örjans svit.

Hösten ägnar vi åt vårt 15-årsjubileum Mousaik.

1997
16-20 augusti åker kören till Balatonboglar i Ungern. Där firas varje år vinskörden med en stor musikfestival. Kören uppträder med Gycklare och Djävlar.

Efter hemkomsten från Ungern ägnar kören all tid de närmaste 10 månaderna åt det stora projektet I Högom tid. Sedan projektet startades har förutom Margareta Ekarvs texter också Jan Ferms musik blivit klar.

1998
Midsommardagen har detta verk premiär i Svartvik och ger ett stort antal föreställningar under sommaren och tidig höst. Enorm succé. Förutom kören Mousiké medverkar tre professionella skådespelare från Teater Västernorrland, Sofia Andersson, Helena Svartling och Ingmar Virta, Kammarorkestern under ledning av Kerstin Alling och i regi av Niclas och Anci Hjulström.

I mitten av september kommer kören Balaton Vox från Ungern på svarsvisit.

Kören jobbar på. Körledaren Anna-Lena Wigren har slutat och andra duktiga personer i kören träder fram och tar på sig rollen som ledare.

1999
Kören har byggt vidare på mousaik-temat och tagit fram ett omväxlande program som genomförs i samarbete med Blå katten på Bergsåkers Gård.

Höstens övningar ägnas åt program till julkonsert.

2000
Trettondag Jul håller vi de traditionella julkonserterna i Alnö Kyrka och i Hudiksvall. Under våren får kören en ny körledare Carina Hauge-Rouass, en erfaren och skicklig körpedagog. Mousaiken fortsätter.

Under hösten arbetar kören tillsammans med Balalajkorna igen med ett program som fått titeln "En svensk, en ryss och Bellman". En miniturné till Sundsvall, Hudiksvall, Uppsala och Gävle. Örjans svit De tre årstiderna, Vysotskijs sånger på svenska och Carl Michael Bellmans epistlar och sånger översatta och framförda av Ignati Ivanovsky utgör programinnehållet. Allt under ledning av Carina Hauge-Rouass och Örjan Lidén.

Vi avslutar hösten 2000 med julsånger på Blå Kattens julmarknad.

2001
Under våren har kören fortsatt Mousaik-temat, nu med andra sånger och annan dramatisering under namnet "Svarta hål".